SEO checklist voor lokale ondernemers

SEO (Search Engine Optimalisation) inzetten als lokale ondernemer is de ultieme start om jouw bedrijf lokaal meer vindbaar te maken. Hoe begin je eraan?

Eerst en vooral, wat is Search Engine Optimalisiation in mensentaal? SEO betekent ervoor zorgen dat jouw bedrijf beter (lees: hoger) scoort in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Dit wil zeggen zonder geld uit te geven aan advertenties wil je dat Google of een andere zoekmachine zoals Bing jouw bedrijf oppikt en hoog vermeld in de zoekresultaten. Niet alleen nationale of internationale bedrijven hebben baat bij een SEO optimalisatie maar ook jij als lokale ondernemer kan er heel veel rendement uithalen. Door even onderstaande checklist door te nemen ben je al op de goede weg.

Duidelijke adresgegevens en relevante content omtrent je locatie

Zorg ervoor dat jouw adresgegevens correct en duidelijk weergegeven zijn op je website. Dit kan door bijvoorbeeld in de footer adresgegevens toe te voegen, dit duidelijk te vermelden op de contactpagina, een interactieve routekaart toe te voegen op je website… Wanneer er een potentiële klant uit de buurt een relevante zoekopdracht intypt in de zoekmachine, maak je zo de kans groter dat jouw website en desbetreffende pagina sneller opgepikt wordt door middel locatievermeldingen.

Benadruk met relevante content de locatie van je bedrijf op je website. Dit kan gaan van een blogpost over een gerecht met lokale producten, een fietsroute in de buurt, een samenwerking tussen lokale handelaars, enz.

Doe de mobielvriendelijkheidstest

Lokale ondernemers hebben vaak ‘toevallige’ klanten. Dit zijn klanten die in de buurt zijn en specifiek op zoek zijn naar iets. Door middel van een gerichte zoekopdracht willen ze dus een lokaal bedrijf vinden die aan hun wensen kan voldoen. Heel vaak worden deze zoekopdrachten via een mobiel apparaat ingevoerd.

Denk maar aan iemand die tijdens het shoppen op zoek is naar een leuke koffiebar om even te relaxen. Speel hierop in door ervoor te zorgen dat jouw website mobielvriendelijk is. Websites die op een mobiel apparaat slecht functioneren kunnen er immers voor zorgen dat een potentiële klant afhaakt en een concullega van jou opzoekt.

Zorg er dus voor dat jouw website de mobielvriendelijkheidstest doorstaat (via deze link) . Door eenvoudig weg de url van je website in te voeren, doorzoekt Google de pagina en wordt er aangegeven of er al dan niet verbeterpunten zijn.

Wens je graag nog meer te weten over SEO, of heb je hulp nodig bij de SEO optimalisatie van jouw bedrijf? BILLIE BANG to the rescue!

Vorige
Vorige

Cijfers over internet, sociale media en e-commerce in 2023

Volgende
Volgende

Tips voor uw marketingplan